Falsafah Menurut Imam al-Ghazali

Imam al-Ghazali merupakan seorang cendiakawan Islam yang hebat dan masyhur. Beliau telah memberikan jasa yang cukup besar dalam dunia Islam dalam usahanya menangkis perkara-perkara yang tidak sesuai dengan ajaran Islam. Beliau telah melalui pelbagai peringkat kehidupan sepanjang hayatnya.

Semasa hidupnya, beliau berusaha untuk mencari ilmu yang benar dan boleh diterima akan keabshan ilmu tersebut. Usaha beliau dalam mencari ilmu itu mendorong beliau mengkaji pelbagai aliran pemikiran yang ada pada zamannya.

Aliran pemikiran yang ada pada zamannya ialah aliran ilmu Kalam, aliran falsafah, aliran batiniyyah dan aliran tasawuf. Kita tidak akan membincangkan semua aliran pemikiran tersebut dalam hal ini. Tumpuan hanya kepada aliran falsafah sahaja.

Menurut beliau, aliran falsafah yang dipelopori oleh al-Farabi dan Ibn Sina itu ada silapnya. Ini kita boleh rujuk dalam kitab Tahafut al-Falasifah. Dalam kitab ini, Imam al-Ghazali membicarakan secara terperinci 20 persoalan yang bersalahan dgn agama Islam. Beliau membuat keputusan bahawa, tiga perkara daripada 20 persoalan itu dihukumkan kafir manakala selebihnya adalah bid'ah.

Selain itu, beliau menerima ilmu mantik yang ada dalam ilmu falsafah tersebut. Beliau berpendapat bahawa ilmu mantik ini perlu dipelajari oleh umat Islam agar umat Islam dapat berfikir dgn lebih tersusun dan teratur iaitu lebih sistematik pemikirannya.

2 comments:

Anonymous said...

Have you ever considered about including a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is important and everything.
Nevertheless imagine if you added some great graphics or video clips to give your posts more, "pop"!
Your content is excellent but with pics and videos, this blog could certainly be
one of the best in its field. Excellent blog!

my web-site: ppc keyword research

Anonymous said...

So mana tafsir falsafah drpd beliau?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...