Francis Bacon

Francis Bacon (1561-1626M) adalah seorang tokoh falsafah Barat moden berbangsa Inggeris. Beliau merupakan seorang ahli falsafah, negarawan, saintis, peguam dan penulis. Beliau pernah  berkhidmat sebagai Peguam Negara dan Pegawai Censelor England. Walaupun kerjaya beliau dalam dunia politik berakhir dengan dukacita, akan tetapi beliau telah memberikan jasa yang besar dalam lapangan falsafah dan kaedah saintifik menerusi penulisan karyanya.

PERJALANAN HIDUP:
Beliau dilahirkan pada 22 Januari 1561 di Strand, London. Beliau merupakan anak kepada Sir Nicholas Bacon daripada isterinya yang kedua iaitu Anne (Cooke) Bacon. Beliau dikatakan mendapat pendidikan awalnya di rumahnya sendiri akibat kesempitan hidup, menerima pendidikan secara lansung daripada John Walsall. Kemudian, beliau melanjutkan pelajaran di Kolej Trinity, Cambridge pada usianya 15 tahun pada 5 April 1573. Beliau hidup di Kolej ini selama tiga tahun bersama abangnya Anthony Bacon dibawah didikan Dr John Whitgift. Pendidikan beliau dijalankan dalam bahasa Latin dan mengikut kokurikulum zaman pertengahan.

Pada 27 June 1576, beliau dan abangnya, memasuki de societate magistrorum di  Gray's Inn. Beberapa bulan kemudian, beliau mengikuti Sir Amias Paulet ke Perancis. Untuk tiga tahun yang seterusnya, beliau mengembara ke Blois, Poitiers, Tours, Italy, and Sepanyol. Semasa pengembaraannya, beliau mempelajari bahasa, pentadbiran neraga dan undang-undang semasa menjalankan tugas sebagai pegawai diplomatik.

Kematian mengejut bapanya pada February 1579 mendorong beliau untuk kembali ke England. Sir Nicholas sebelum kematiannya telah meninggalkan sejumlah wang untuk membeli sebidang tanah bagi anaknya, akan tetapi tidak sempat melaksanakannya dan Bacon hanya ditinggalkan satu perlima sahaja daripada wang tersebut.

2 comments:

Hans Hanis said...

owh
bagus entry2 macam nih
tambah ilmu pengetahuan saya
thanks :-)

Unknown said...

Terima kasih Hans

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...